Friday, December 29, 2006

Aku dan pacat

from 20th - 25th dec. aku balik kg kat kelantan. Ada urusan sendiri dan adik kawin. Hari2 aku memulakan hari dengan membersih sekitar rumah bonda. Musim hujan, tapi tak banjir. Pacat banyak. Ah, bukan tak biasa dengan pacat. Tapi, dalam dok beringat2 tu kena juga gigit dgn pacat. Kat kaki, betis , bawah lutut, pelipatan dan perut. yang aku paling gerun kalau pacat singgah kat "situ" je.... nasib baik selamat. Gatalnya sesudah digigit pacat bukan main lagi... sampai hari nigatal lagi. Masa aku sedar yg digigit kat kaki tu, dia dah kenyang. Aku jentik dia, senang je dia tercabut. Yalah dah kenyang!! Yang tinggal kesan berlubang dan darah. Aku tarok aburokok dan genyeh2 kat situ.

On the way balik kl, kaki kiri terasa kebas. Besoknya baru ku perasan kaki ku dah bengkak di sekitar tempat pacat gigit yg aku tenyeh abu rokok. Gatalnya tok sah cerita. Sampai ke betis.! Cuak juga dlm hati, kot2 jadi lagi teruk. Nak g klinik takut doktor gelak. Puas aku bubuh minyak panas, tak jadi.Esok nya, bengkak masih maintain. Gatal pun maintain. Apa aku nak buat? Nasib baik teringat kayu ntah menatang apa, yg jenis spesis kuning. Tapi rupa dia hitam. Guna dia untuk gigitan binatang bisa. Masa mula2 sampai hari tu aku dah rendam dalam cawan ngan air panas. Aku ambil air kayu tu,campur dengan air suam, aku rendam kaki sampai air dah tak suam.

Alhamdulillah, dah tak bengkak dan tak gatal macam semalam. Tak ingat apa nama kayu tu, aku belikat pasar borong wakaf che yeh. Dia buat dalam bentuk key chain.

No comments:

Hadis Nabi

Riwayat Bukhari dan Muslim
Nabi s.a.w bersabda :
Seutama-utama perjuangan adalah perjuangan seseorang terhadap dirinya sendiri dan hawa nafsunya.